Støvlerne

Jeg tegnede ham med kul, men det lignede ikke. Jeg ridsede ham i sandet og bølgerne skyllede ham bort.

Så lånte jeg farver af en kunstner og med tungen spillende i mundvigen tryllede jeg billeder frem, der lignede en dreng. Mange drenge med mange baggrundsmotiver. Ofte med sol, blomster og blå himmel. Men de lignede ham ikke.

Jeg prøvede at male mig selv ind på billederne. Prøvede at huske. Hvad havde jeg på? Hvad havde han på? Hvornår var det, vi blev venner?

Billederne var aldrig rigtigt af ham og mig.

Så nu vil jeg prøve med ord:

I stride strømme væltede vandet ned fra de tunge, grå skyer, så det var umuligt at hente roer ind.

Vi sad ved bordet. Spiste aftensmad. I stuen. Folkene spiste i folkestuen, så man ikke kunne høre dem slubre og smaske. Mor brød sig ikke om at mænge sig med tyendet. Far så anderledes på det, men jeg holdt med mor i den sag. Den gang. Som 12-årig knægt. Og jeg forstod faktisk slet ikke, hvorfor jeg ingen rigtige venner havde.

Foruden min forældre var der mine tre yngre søskende.

Og så var det at det bankede på døren. Faste slag, så far troede det måtte være en voksen mand, måske forkarlen, der ville noget vigtigt. Så far rejste sig og lukkede døren op.

Der stod han så. Og dryppede på det sandslebne, nyfejede gulv. Dryppede fra det lange, sorte hår. Dryppede fra de pjalter, han havde på og fra bylten han bar over sin ene spinkle skulder.

”Godaften og velbekomme jer,” hilste han og fortsatte, mens han så sig omkring: ” Kan I mon undvære lidt mad til mig. Jeg er sulten.”

Han stirrede ikke ned i gulvet, som tiggerunger plejede.

Far bød ham at sætte sig ved vores bord. Mor skulede.

Freddy blev på gården. Han var elleve år, spinkel, sorthåret, brun og blåøjet. Han sov i atalden og påstod, han kunne lide det. Han lugede roer og engang spurgte han, hvorfor jeg hele tiden bare satte mig i græsset, tyggede på et strå eller lavede billeder af blade som jeg smuldrede. Hvad det så ellers kom ham ved? Men engang sagde jeg: ”Jeg laver kunst, for min hjerne larmer, når jeg prøver at luge.”

”Det er ret pænt,” sagde han så og så på mig. Nysgerrigt. Så trak han på skuldrene; ”Kom og hjælp med, når din hjerne er klar. Helst før ham Jim forkarl sladrer til din far.”

”Ha – far tør ikke slå mig, for så bliver mor sur,” sagde jeg og kunne godt selv høre de ord ikke var så gode for en 12-års dreng, der var storbondesøn.

Freddy smilede bare. Sådan et lidt skævt smil.

Han var anderledes. Det var jeg også.

Og så en dag gav han sig til at hjælpe vores kokkepige med at skrælle kartofler. De lo sådan derude i køkkenet, at jeg gik derud. Nå ja, forresten skulle jeg også finde en børste, for far havde opfordret mig til at pudse mine støvler, der var blevet temmelig mudrede, fordi jeg havde gået mig en tur nede i den sumpede eng, sådan for at tænke,

”Du kommer for sent til at hjælpe,” tillod kokkepigen sig at fnise og smed den sidste kartoffel i gryden. Hun var gammel og knoklet. Det så dumt ud, at hun fniste. Syntes jeg dengang. Nu som gammel, tror jeg faktisk det klædte hende.

De satte sig ved bordet og Kokkepigen fandt et bæger med terninger. Tømte det ud på bordet og Freddy satte sig også. De skulle åbenbart til at rafle.

”Du Freddy,” sagde jeg, ”Puds mine støvler.”

Jeg smed dem på bordet.”

Kokkepigen blev helt rød i hovedet og hendes øjne skød lyn.

”Kan du da ikke selv?” spurgte Freddy. Roligt, som om det kunne tænkes, at jeg faktisk ikke kunne.

”Nej, ikke så godt,” brast det ud af mig.

”Nu finder jeg klud, sværte og børste,” sagde han, ”så skal jeg lære dig det.”

Og det gjorde han faktisk. Viste hvordan og lod så mig prøve. Rystede lidt på hovedet, når sværten klumpede sig sammen eller en lille plet stadig var mudret.

Da de stod skinnende på gulvet raflede vi. De ville spille ”Tre ens,” men jeg foreslog ”Tusind” Noget nølende gik de med til det. Og det gik hurtigt op for mig, at de ikke kunne tælle ret langt. Så var der noget, jeg kunne lære dem. Og vi morede os. Det var sjovt. De klumrede en del med det tællen, men deres øjne lyste hverken af håbløshed eller beundring. Jeg ved den dag i dag ikke, hvad det så var, jeg så i deres blikke. Accept? Noget inddragende? I hvert fald følte jeg en sær varme i mig, mens vi spillede. Den gjaldt Fanny Kokkepige, der i det øjeblik var mild og sjov, men det gjaldt nok især den mærkelige dreng og hans næsten magiske måde at være på.

Pludselig vidste jeg, at jeg ville være hans ven.

8 tanker omkring “Støvlerne

  1. Hej Amanda,
    Må jeg være den første? Jeg kan godt li’ din historie om den ” evige” Freddy.” i forskellige tidsaldre. Og jeg synes du tegner et rigtig godt billede af storbonden, hans familie og deres levevis. Og folkestuen med det laverestående tyende og deres dårlige manerer. Vi har nok i denne omgang fået serveret en del hel del erindringer, så tak for en anderledes historie fra bondelandet, hvor et barn også dengang kunne føle sig ensom blandt mængden.
    Du har haft lidt travlt med at skrive, så der har sneget lidt fejl ind hist og her. Ingen nævnt, ingen glemt, men du kan sagtens selv fange dem, hvis du vil. Jeg kan godt leve med historien, som den fremstår. Hvad kan jeg ellers finde på? – overhovedet ingenting, for som sagt, kan jeg rigtig godt li’ din fortælling.
    Hilsen Ella

    Like

    • Hej Ella

      Du er hurtig 😉
      Og jeg er glad for, at du kan lide historien her om den “evige” Freddy. Som nævnt ovre hos dig forsøgte jeg mig med noget fra virkeligheden, men det blev ikke ret godt.
      Øv! Jeg er åbenbart blevet slem til at strø om mig med sprogfejl. Går snarest på jagt efter dem.

      Vh. Amanda

      Liked by 1 person

  2. Hej Amanda
    Det er en virkelig dejlig tekst, som du har skrevet med stor indlevelse. Den står meget levende, og den fangede mig fra start!
    Jeg kan også godt lide din indledning med tegningerne af dig og Freddy, som ikke vil frem, som du forestiller dig dem.
    Det er slet ikke så let bare ‘at have en virkelig ven i et og alt’, som ellers mange går og siger (især på film og i medierne), de har. Det synes jeg, løsningerne og mangel på samme til denne opgave viser. Eller også er det et ømtåleligt emne, som man bærer indvendig. Hvad forstår man ved en virkelig ven? Noget lidt magisk – noget der giver konstant nysgerrighed?
    Jeg synes din besvarelse er rigtig god!
    NB. Der er kommet lidt liv over på Perfiktion 🙂
    Bedste hilsner fra Anne

    Like

  3. Hej Anne.

    Ja, hvad er egentlig “en rigtig ven”? Godt spørgsmål. Jeg har gode venner og der er forskellige grunde til, at vi er venner. Nogle har jeg kendt meget længe og nogle ser jeg ikke særlig tit.
    Det er skønt, du synes, det er en virkelig dejlig tekst ;-0
    Er der liv på Perfiktion? Det må jeg se 😉

    Vh. Amanda

    Liked by 1 person

  4. Hej Pia
    Du sneg dig uden om fotografiet, en skam, men skidt med det.

    En fantastisk flot skildring af en bestemt personlighed der let betager alle ved sit nærvær, sin værdighed, sin respekt for andre (hvilket igen afføder andres respekt). Jeg kom også til at holde af Freddy. Smukt sprog. Jeg nød at læse din historie fra Freddy-sagaen.

    teknisk:
    “Jeg smed dem på bordet.”” – hjemløse gåseøjne. Iøvrigt skal “Puds” i linjen ovenover være med lille p.

    “men jeg foreslog ”Tusind”” – punktum mangler.

    De bedste hilsener jesper o

    Like

  5. Hej Jesper.

    Ja, jeg sprang over fotografiet. Er så vant til at det ikke var opfundet på den tid, Freddy eksisterer i 😉
    Jeg er rigtig glad for, du kan lide Freddy og historien ;-0
    Skal nok få set på de dumme sprogfejl.

    Vh. Amanda

    Like

  6. Hej A/P
    Det er en meget smuk tekst, du skriver her. Du fabulerer over de to børn fra hver sit miljø. Spørgsmålet om: “Hvad en ven egentlig er?” rejses naturligt i forlængelse af din tekst, fordi den maner til eftertænksomhed.
    Du har så ganske ret i, at fotografiet jo ikke fandtes på den tid du skriver om. Men du tegner jo også billedet selv via støvlerne, der først skal tegnes, så bliver tilsølede og skal pudses. Hvis der absolut skal være et foto ser jeg en gammel plakat med et par støvler(tror det var en vanGogh reproduktion) og den behøver altså ikke at være på bloggen sammen med teksten.
    Jeg har lige fået mit fotoapparat igen og har med et års forsinkelse sat et billede at nogle camouflage-strømper ind på min blog. Det var faktisk meningen, de skulle være venner med strandsokkerne, men nu er der jo gået så lang tid, at det ikke rigtigt er aktuelt i skriveskolen.
    khmille

    Like

  7. Hej Mille.

    Ja, her er en smule stille, men du har givet mig en rigtig dejlig kommentar.
    Er rigtig glad for, du synes, den er smuk og rejser spørgsmålet om hvad en ven er.
    Tak for dine ord 😉

    Vh. Amanda

    Like

Skriv en kommentar